۲۵ پیشنهاد برای افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود اقتصاد ایران

مشروح/ استاد ایرانی یک دانشگاه آمریکا در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد

۲۵ پیشنهاد برای افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود اقتصاد ایران

خبرگزاری تسنیم: استاد ایرانی دانشگاه ایالتی میسوری غربی آمریکا با ارائه ۲۵ پیشنهاد برای افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران و بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: سرمایه های خارجی نیازمند تأمین حقوقی و شفافیت های لازم و تعادل سیاسی- اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا حمزه‌ای استاد ایرانی دانشگاه ایالتی میسوری غربی آمریکا است که طی سالهای 1990 تا 1991 رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه ایالتی میسوری غربی بوده و طی سالهای حضورش در این دانشگاه 7 جایزه بهترین تدریس و تحقیق و نیز دو جایزه استاد برتر (در سالهای 2003 و 2004) را از آن خود کرده است.

او در حال حاضر عضو هیئت تحریری پنج ژورنال علمی اقتصادی در امریکا, چین, و «بازنگری اقتصادی ایران» است که از طرف دانشگاه تهران به چاپ می رسد.

25 راهکار حمزه ای در خصوص افزایش جذب سرمایه گذاری و بهبود وضعیت اقتصادی و دیگر نظرات وی در خصوص مذاکرات هسته ای را در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم می خوانید:

 

  • جلب سرمایه های خارجی نیازمند تأمین حقوقی و شفافیت های لازم و تعادل سیاسی- اقتصادی
  • آمریکا و اروپا خواستار ورشکستگی ایران هستند

تسنیم: از سال 92 به این سوی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران کاهش یافته است؟

حمزه ای: جذب سرمایه های خارجی نیازمند تأمین حقوقی و شفافیت های لازم و تعادل سیاسی- اقتصادی است. در سالهای اخیر جهان به طور کلی - و به ویژه ایران - در کمبود نسبی در زمینه های مذکور برای جلب سرمایه بسر می برده است. کشور یونان با تمام حمایتهای اتحادیه های تجاری و پولی اروپا و مردم آن در حال حاضر در شرایطی به مراتب بدتر از ایران به سر می برد. چندین کشور دیگر اروپایی هنوز در رکود بزرگی که ٨ سال پیش آغاز شد - در حال تقلا و مبارزه اقتصادی به سر می برند. نرخ بیکاری جوانان اسپانیا اگر بالاتر نباشد در همان حدود نرخ بیکاری جوانان ایران قرار دارد. تفاوت آن کشورهای اروپایی با ایران در این است که ایران  نه تنها در محرومیت از حمایتهای اروپا و جهان به سر برده است - بلکه مورد فشار های عدیده ناشی از تحریم های همه جانبه تجاری و مالی جهان بوده است. ورشکستگی کنونی یونان در عمل مسأله مشترک اروپا و نهایتاً آمریکا است که جملگی به خاتمه آن همت می کنند. در مقایسه با آن - ورشکستگی ایران - که امید است هرگز به ثبت هیچیک از حواس پنجگانه هیچ ایرانی نرسد - آز و نیاز همان کشورهای مذکور است.

* اقتباس اعلامیه حقوق بشر و قانون اساسی آمریکا از منشور کوروش

از «دولتمردان و زنان» میهن دوست ایران انتظار می رود که با جدیت دائمی به طراحی و اجرای برنامه های استراتژیک بلند مدت جهت رساندن کشتی ایران عزیز  که روزی بزرگترین امپراتوری روی زمین می بود به سواحل آرامش و رفاه بپردازند. همانطوری که تاریخ گواهی می دهد وسعت آن امپراتوری بزرگتر ازمجموعه کلیه کشورهای خاورمیانه کنونی  بود. از کوچک تر کردن این کانون تمدن شرق و مردم آن با تمام تمهیدات ملی  باید جلوگیری  کنیم. اعلامیه حقوق بشر و  قانون اساسی آمریکا (به اعتبار منابع دولتی آمریکا و تاریخ رسمی جهان) هردو از چهار ماده اول مندرج  بر سیلندر کوروش که به عنوان اولین اعلا میه رسمی حقوق بشر در جهان به رسمیت  شناخته شده است - اقتباس و تقریباً به همان ترکیب کلمات کپی شده است.

* ایران باید از موضع تعقل و اتکاء به منطق با جهان و شهروندان جهانی مذاکره کند

ایران باید از موضع تعقل و اتکاء به منطق با جهان و شهروندان جهانی مذاکره کند. اینکه رژیم صهیونیستی، با بزرگترین رکورد اخذ محکومیتهای سازمان ملل متحد در تجاوزات عدیده بر علیه حقوق بشر، به خود جرات می دهد که ایران را بزرگترین منبع تهدید و تحدید صلح در خاور میانه قلمداد کند، از جمله شکستهای سیاسی سیاستمداران ایران است.

آقای احمدی نژاد، به عنوان مثال  با تهدیدات توخالی خود جهان را بر ضد ایران تحریک کرد که خنثی کردن اساسی و صحیح آن نیاز فراوان به نخبگان عدیده دارد.

* آزادی اقتصادی و بازار به تنهایی افسانه ای بیش نیست و اگر هم پدیدار شود دوامی نخواهد داشت

تسنیم: دلایل افت ایران از رتبه 57 به 71 را در این بخش چه می دانید؟

حمزه ای : در پاسخ به این سوال باید به چند نکته اشاره کنم:

همانطورکه گفتم اقتصاد جهان از رکود بزرگی برخاسته که در برخی از مما لک آن رکود هنوز کاملاً سپری نشده است. سرمایه های نگران طبیعتآ  طرح های کم خطر را تعقیب می کنند.

از طرفی، پیش نیاز سرمایه گذاری محیط امن و مبری از اعمال قدرت صاحبان نفوذ و قانون گذاریهای بی رویه نمایندگان آنهاست که این مهم در ایران هنوز نیاز به سیاستهای اساسی و زیر بنایی دارد. کمبود و یا نبود آزادیهای اقتصادی، سیاسی، مدنی و تجاری در ایران که با رفت و آمد - عمد تاً - دو نوع گروه سیاسی اصولگرا و میانه رو در نوسان است از بزرگترین عوامل محدودیت رفاه ملی به شمار می رود. آزادی اقتصادی و بازار به تنهایی افسانه ای بیش نیست و اگر هم پدیدار شود دوامی نخواهد داشت.

  • جهان غرب و شرق تشنه مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران است
  • جهان به مصرف کنندگان و سرمایه گذاران مشتاق ایرانی آزمندانه نیازمند است

تسنیم: با وجود گشایشهای جدید در روابط بین الملل و امیدهای احتمالی چرا ما در این بخش با افت 14 پله ای روبرو شده ایم؟

حمزه ای: گشایش های سیاسی و همایش های جاری با ۶ دولت تنها قادرند که ذوق و انتظارات مثبت در مردم و سرمایه گذاران ایجاد کنند. توافق های اصولی و ترخیص حداقل ١٠٠ میلیارد دلار  پیش نیاز تغییر جهت دادنهای اقتصادی ایران و نگرش نوین سرمایه های خارجی به این مرز و بوم خواهد بود.  جهان غرب و شرق تشنه آغاز مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران است. جهان به مصرف کنندگان و سرمایه گذاران مشتاق ایرانی آزمندانه نیازمند است.

  • ایران به تمهیدات  پر ذکاوت و با سیاست پیشرو و برنده نیازمند است
  • کارنامه دولت ایران تا این مرحله بسیار مثبت بوده و جای امید فراوان کماکان باقی است

پر واضح است که در  شرایط جاری ناشی از تحریمات اقتصادی و مالی همه جانبه و پیامدهای شوم آن که شامل سوء استفاده های داخلی و خارجی- از یک طرف - و کمبود عرضه چشمگیر در اقتصاد ایران - از طرف دیگر - است امید جامه عمل پوشاندن به اهداف مسئولانه  دولت فعلی ایران به طریق بهینه تقریبآ  غیر ممکن است.  در آن راستا دولت به درستی با تمام نیرو در فعالیتهای لازم خود در تکافوی مفید به سر می برد.  هیچگونه برنامه اقتصادی دیگری که در رأس آن خلاصی هرچه زودتر از تحریمهای مخرب جاری نباشد پیکر اقتصاد میهن را از این بیماری و ناتوانی نجات نخواهد دادخلاصی از  رکود - تورم - کساد معاملات در بخش مستغلات و مسکن - همه و همه در گرو رهایی از این بن بست اقتصادی و ملی  تحمیلی جهان غرب است. ایران ما به تمهیدات  پر ذکاوت و با سیاست پیشرو و برنده نیازمند است. از دیدگاه من، کارنامه دولت ایران تا این مرحله بسیار مثبت بوده است و جای امید فراوان کماکان باقیست.

  • چالش های موجود در مقابل دولت ایران از پیچیدگی هایی بسیار گران برخوردار است
  • هرگونه برخورد شتابزده موجب سر خوردگیها و رسوایی های تاریخی خواهد شد
  • معمای موجود در بحث مذاکرات این است که بدانیم به چه قیمت و تا چه حد مماشات باید کرد   

از طرفی دیگر باید آگاه بود که چالش های موجود در مقابل دولت ایران از پیچیدگی هایی بسیار گران برخوردار است و برخورد شتابزده به آنها موجب همان سر خوردگیها و رسوایی های تاریخی خواهد شد که در زمان قاجارها  و برخی دیگر از سلسله ها ثبت شده است. من امید بسیار به توافقات نمایندگان ایران و جهان دارم و آن را همواره توصیه کرده ام.  معمای موجود آن است که بدانیم به چه قیمت و تا چه حد مماشات باید کرد

تسنیم: به نظر شما حصول توافق هسته ای چه تأثیری بر سرمایه گذاریهای خارجی دارد؟

حمزه ای : آنچه جناح راست افراطی آمریکا و متحدشان- اسرا ئیل - و برخی از کشور های عربی به ویژه عربستان سعودی  در فهرست تحمیلی خود  بطور نامتساوی نسبت به سایر کشورها به دولت اوباما درج کرده اند را باید دولت ایران صریحاً و قویاً از مواد مورد مذاکره خارج کند.

 نکات مزبور به طور خلاصه در اینجا ارائه می شوند(وا ل ستریت ژورنال تاریخ ٢۴ ماه ژوئن ٢٠١۵، صفحه ٩ A ) :  * ساختار و زیربنای هسته ای ایران به هیچ وجه نباید مورد تخریب و یا تضعیف قرار بگیرد مگر آنکه اسرائیل - هند - پاکستان (نامتعادل) - و سایر کشورها به همان رویه در مورد مراکز اتمی خود برخورد عملی کنند. ایران باید متصلا و مصرانه خواستار برخورد متعادل و متساوی جهان به امور مربوط به انرژی هسته ای منطقه باشد

*  ایران حق مستقلانه دارد که در تحقیقات انرژی هسته ای به سرمایه گذاری های خود به موازات سایر کشورها ادامه دهد مگر آنکه محدودیتهای متساوی و قابل رسید گی و اثبات در مورد همه کشورهای دیگر اعمال گردد.

* هر گونه محدودیت هسته ای مورد توافق ایران و جهان نباید در یک محدودیت زمانی بیش از ١٠ سال پا بر جا و قا بل اجرا باشد.

* هیچ دولتی و یا سازمانی نباید حتی جرات بازرسی مراکز نظامی و حساس مملکتی ایران را داشته باشد.  این مقدمه ای بر دخالت نظامی و امنیتی «شرعی» در امور مملکتی و اضمحلال استقلال ایران خواهد بود.

* متخصصین و دانشمندان ایرانی باید از اجبار به  «مصاحبه»  با هر دولت و یا سازمان خارجی - که در واقع حکم استنطاق و مداخله در امور مملکتی را خواهد دا شت -در زمینه های انرژی هسته ای  مبری باشند مگر آنکه کشورهای دیگر به همان رویه بطور متساوی گردن اطاعت بگذارند.

*تحریمهای اقتصادی جاری باید عمدتا ملغی و غیر قانونی قلمداد شوند؛ اساس توافقات باید منطقی و با احترام به حقوق بین المللی و نیز غیر تبعیضی باشند.

*  نمایندگان جهان همانقدر که رفاه مردم خود را مد نظر دارند  باید رفاه غارت شده مردم شریف ایران را با احترام در راس ملاحظات و مذاکرات خود در نظر داشته باشند.

* 10 پیشنهاد برای افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران

تسنیم: برای جذب بیشتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی چه  پیشنهادی دارید؟
حمزه ای: به اختصار و در یک کلام مملکت سازی سریع السیر. دیگر پیشنهادات نیز عبارتند از:

* مردم سالاری و احترام به این همه تحمل و شکیبایی ملت نجیب ایران؛ دولت ایران که خوشبختانه هدف مردمی دارد با اتکا به مردم از قدرت بیکران جهت خدمت به آنها برخوردار خواهد شد.  مردم قدر و احترام آن معدود دولتمردان و نیک زنانی را که برای رفاه آنها تکافو می کنند همواره در حد اعلا دانسته و خواهند دانست.

* ایجاد تعادل در کلیه امور مملکت که شامل دستگاه حقوقی و قضایی  ، قانونگذاری ، تجارت ، بانکداری ، بانک مرکزی ، حسابرسی و حسابداری  میباشد.

* مبارزه با فساد خانمانسوز اداری ، سیاسی، قضایی و قدرتهای بزرگ که با افتخار و قلدری از خون مردم تغذیه می کنند.

* اجرای مسؤلانه قوانین - بدون استثناء و تعقیب قانونی مجرمین و مفسدینی  که امور اداری و مملکت را به دست تقلب، رشوه خواری و اختلاس سپرده اند.

* تلفیق برخی از دروس دانشگاهی - تحقیقات کاربردی و نیازهای پیشرفته صنعتی با شرکت فعالانه دانشگاهیان و نمایندگان صنایع.

* برگزاری مسابقات رقابتی توسط دولت همراه با تخصیص جوایز نقدی (یارانه) به بهترین طرحهای عملی جهت تلفیق برخی از دروس دانشگاه با مهارتهای مورد نیاز صنایع.

* تأسیس یک مرکز ایجاد اشتغال برای تیز هوشان ایران به همراه فراهم کردن برنامه های تکمیلی آموزشی جهت آماده سازی آنها برای مهارتهای تخصصی مشخص صنایع که از این طریق نه تنها موجبات ثبات و رشد و رونق اقتصادی قابل دوامی فراهم خواهد شد، بلکه تا اندازه قابل ملاحظه ای این سیل جاری فرار مغزها- با تکیه بر اصول منصفانه اقتصادی و انسانی - مسدود خواهد شد.

* در استخدام مسؤلان بدون استثناء باید بهترینها را انتخاب کرد و باید برای این امر مهم حتی قانونگذاری کرد که با تغییر آتی دولت، دولتهای آینده جهت گیری اهتمامات اولیه را تغییر ندهند.

* تغییر بنیادی سیاستهای ناصحیح بانکی و تبدیل  این غیر بانکها به بانکهای واقعی با حمایتهای لازم از طرف بانک مرکزی.

* آموزش نمایندگان مردم در مجلس در زمینه های اقتصادی، نو آوریهای ملی، حقوقی, و حسابداری به منظور بالا تر بردن کیفیت تصمیمات و مهارتهای مربوطه لازم .

* کمتر شدن یا از میان برداشته شدن تحریمهای اقتصادی عدیده علیه ایران یک استراتژی غالب است

تسنیم: چقدر به آینده توافقات امیدوارید و چه توصیه ای دارید؟

حمزه ای:  بر اساس «تئوری بازی» (Game Theory) که در اقتصاد بسیار مطرح است و تدریس می شود – هنگامی که یک استراتژی از میان چندین استراتژی موجود دیگر به پیا مد های مثبت و بهینه  برای هر دو طرف «بازی» بیانجامد - آن استراتژی را اصطلاحاً استراتژی غالب می نامند که پیش بینی نتیجه «بازی» در گزینش آن استراتژی تقریباً مسلم است.  تنها شک موجود در تغییر و تعبیر هر پیامد ممکن توسط هر یک از طر فهای  «بازی» است. پیامدهای اقتصادی و کمتر شدن - و یا از میان برداشتن کامل - تحریمهای اقتصادی عدیده جاری برای ایران و مردم - خود یک استراتژی غالب محسوب می شود.

از دیدگاه ویژه آمریکا و متحدین آن،  رام کردن رفتار ایران در جهت کنترل سیاستهای آن و نیز متحدین ایران (سوریه - فلسطین - لبنان - عراق - پاکستان - تا اندازه ای ترکیه - یمن جنوبی - و برخی از گروه های خالف غرب....) از اهمیت استراتژیک بسیار چشمگیری برخوردار است. در گذشته مطرح کرده بودم که جهان غرب در حال اجرای نظرات استراتژیک یک گروه انگلیسی که شامل تونی بلیر (نخست وزیر سابق انگلیس) و وزیر امور خارجه سابق انگلیس با اعتقاد قوی به آن است.

 

در سال ٢٠٠۶  سر الدن گریفیتس (Sir Eldon Griffiths)  یکی از نمایندگان کلیدی پارلمان انگلیس - که بعد از ٣٠ سال خدمت در منصب ریاست شورای امور و مناسبا ت جهان (The World Affairs Council)   در جنوب کالیفرنیا مشغول تحقیق و خدمت بود - کتابی به عنوان( Turbulent Iran: Recollections, Revelations and a Proposal for Peace) منتشر کرد که خود نتیجه سیاستهای مدرن دنیای غرب در جهت دخیل کردن کشورهای خاور میانه در امور آنها بطور استراتژیک و سیستماتیک بود. از جمله فعالین و طراحان آن سیاستهای مدرن تونی بلیر - نخست وزیر سابق انگلیس و چندین سیاستگزاران آمریکایی بود.

در همان راستا بود که اوباما و بسیاری از سیاستمداران دیگر آمریکا به روشی نوین معتقد و متوسل شده اند.  همانطور که در مصاحبه قبلی ام گفته ام، اوباما خود را علاوه بر چالشهای مربوط به تأسیسات و تولیدات هسته ای ایران، در میان موجی رشد یابنده می بیند که جهان اسلام را با ازدیاد تضادهای مربوط به مذاهب شیعه و سنی به دو جناح رقابتی سیاسی- مذهبی تقسیم کرده اند که ایران در رهبری اول و عربستان سعودی سودای رهبری بخش ثانوی را در سردارد.

در این میان اسرائیل و آمریکا خود را در جایگاه پشتیبانی از عربستان و 9 کشور کوچک و بزرگ زیر نفوذ آنها قرار داده اندجهان غرب به این نتیجه رسیده است که ایران ، اسرائیل و عربستان را باید با احتیاط و بسیج حساب شده به کار گرفته و جهت کنترل اغتشاش رو به رشد وخارج از کنترل جهانی  از نفوذ آنها استفاده بهینه کند. نفوذ ایران در فلسطین، عراق، سوریه، لبنان ، یمن و نیز در پاکستان و تا اندازه ای در ترکیه از یکطرف و حمایت روسیه و چین از آن از طرف دیگر در محاسبات نیاز مبرم  به مذاکرات با ایران و به رسمیت شناختن تعادل نسبی آن کشور بسیار تعیین کننده است. لازم به توضیح است که دیدگاه دموکراتها در این زمینه با نگرش بیشتر جمهوریخواهان آمریکا و اسرائیل تفاوت دارد. عده قلیلی در جمهوریخواهان آمریکا نیز با نگرش استراتژیک کلی دولت اوباما توافق تلویحی دارند.

آنچه جناح راست افراطی آمریکا و متحدشان - اسرائیل - و برخی از کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی  -  در فهرست تحمیلی خود  بطور نا متساوی نسبت به سایر کشورها به دولت اوباما درج کرده اند را باید دولت ایران صریحاً و قویاً از مواد مورد مذاکره خارج کند. نکات مزبور به طور خلاصه در اینجا ارائه می شوند:

چگونه معامله هسته ای ایران به ایران و یا آمریکا خدمت خواهد کرد مورد بحث و تحلیل کارشناسان سیاسی دنیاست.

 بر اساس یک مقاله دو صفحه ای  تحلیلی - تحت عنوان «آیا معامله هسته ای ایران برای آمریکا خوب است؟»  گری سامور در مجله تایم مورخ ٢٩ ماه ژوئن ٢٠١۵ - صفحات  ٢٨-٢٩ به اختصار مقاله را این چنین آغاز می کند: «بلی. زمان بیشتر خواهد خرید.» آمریکا نمی تواند از توافق های اولیه که تا به حال مورد مذاکره بوده است رویگردانی کند. ارن میلرکه یکی از اعضای تیمهای مذاکره کننده دموکراتها و نیزجمهوریخواهان بوده است - در همان مقاله با مخالفت تحلیل می کند که مذاکرات فعلی به ایران مزایای بیش از حد می دهد و در این منطقه خاورمیانه پر آشوب و نا متعادل به ایران پول و شرعیت و اعتبار می دهد و در نهایت احتمال قوی موجود است که ایرانی قوی تر بر علیه آمریکا ایجاد شود. او اضافه می کند که سیاست کلی ایران در جهت نفوذ بیشتر آن بر هر آنچه آمریکا - در خاورمیانه - با آن دست و پنجه نرم می­کند تکیه شده است: سوریه، عراق، لبنان....

 مردم ایران نگرانند که آیا با گشایش نسبی مذاکرات، دولت ایران به سرمایه گذاریهای مملکت ساز و زیر بنایی دست خواهد زد و یا برخی از سامانه های متنفذ دولتی - که جدا از کنترل دولت برای خود مرا کز قدرت ساخته اند، به ادامه رشد نا موزون و ناسالم و ضد منافع مملکتی ادامه خواهند داد. جهان - به ویژه مردم مصیبت دیده ایران چهار چشمی نظاره خواهند کرد که آیا این یکصد میلیارد دلار اول و به خواست خداوند بقیه میلیاردهای وصولی آتی دولت چه مرهمی بر زخمهای اقتصادی و اجتماعی کهنه آنها خواهد زد. این نویسنده - چشم به راه وطن - به دولت آقای روحانی هنوز معقولانه خوشبین است. این روزهایی است- که همانند روزهای آقای احمدی نژاد- برای همیشه در ارزیابی خدمات و یا ضدخدمات دست اندرکاران مسئول- به فراخور میزان مسئولیتشان- مورد استفاده قرار خواهند گرفتمردم به درستی به کارنامه و نه لغتنامه و موعظه توجه دارند.

در این پایان - با عشق به ایران و ادامه امید به دولت فعلی ایران - لیست مورد پیشنهاد خود را یکبار دیگر به اختصار به آقای روحانی و مردم خوب ایران تقدیم میکنم:

با آگاهی از اینکه مشکل اصلی اقتصاد رکود تورمی ایران در تنگنای عرضه خلاصه می شود،سیاستهای تشویقی تولید،سرمایه گذاری های زیر بنایی و ایجاد اشتغال - از یک طرف - و بهبود بخشیدن به مناسبات بین المللی جهت تسهیل تجارت خارجی- از طرف دیگر - از اهمیت حیاتی برخوردارند.  سیاستهای مالیاتی، اعطای اعتبارات با نرخهای بهره پایین و نیز وامهای تو سلی که برای اجرای طرحهای زیر بنایی به شرکتهای متخصص با توسل به پشتوانه حاصل طرح اعطاء می شود، نیز در اقتصادهای پیشرفته جهانی بسیار رایج هستند.

تلفیق دروس دانشگاه با نیازهای پیشرفته صنایع از طریق همکاریهای دو گروه مسئول از جمله اقداماتی است که در جهان غرب صورت می گیرد. تعلیما ت تجریدی دانشگاهها که یا  منجر به بیکاری بعد از فارغ التحصیلی و یا فرار مغزها می شوند می باید از اساس تغییر کند. پیشرفت محیط کار و کیفیت مشاغل باید آنچنان دلگرم کننده باشند که تیزهوشان ایران را با تعلق خاطر در قلب میهن و با عشق نگهداری کرده، موجبات رشد حرفه ای مداوم آنها فراهم گردد. پاک سازیهای اداری در کلیه ادارات و دانشگاهها باید با جدیت میهن پرستانه تعقیب و به سرعت به ورطه اجرا در بیاید.  زمام امور اداری در بسیاری از ارگانها در کنترل افراد فاقد صلاحیت و یا کم صلاحیت است.

یکی دیگر از نیازهای اقتصادی ایران خصوصی سازی اساسی است.  بخش خصوصی در رقابتهای سنگین خود مجبور به اعمال مدیریت ما لی و سازمانی بهینه است و به  جای آنکه به درآمد نفت و یا مالیاتها اتکاء کند، به کار آ یی بالاتر بهترین روش تولید، کاهش هزینه ها  و در نتیجه تنزل قیمتها متعهد خواهد شد. از دیگر روشهای پیشنهادی عبارتند از:

١کسب اعتماد بین المللی در رسیدن به یک توافق قا بل اتکاء

٢کسب سریع توافق با دولت او با ما قبل از هر گونه نفوذ اقدامات مخرب و تشبثات عدیده اسرائیل و جمهوریخواهان آمریکا که بر علیه منافع ایران خواهد بود

٣دفاع منطقی مبتنی بر اصول انسانی و حقوق متساوی ملل و پیشگیری کردن از هر گونه خلع سلاح بلند مدت و بی رویه و نا عادلانه ایران دراین منطقه مسلح هسته ای: اسرائیل - پاکستان - و هند 

۴ترخیص ذخایرنقدی ایران که در زمان انقلاب توسط آمریکا و برخی دیگراز کشورهای غربی ضبط شده بود که تا حد وسیعی جبران کمبود بودجه دولتی خواهد بود

۵تقاضای تسهیلات صادرات و واردات کم هزینه از دولتهای غربی- به ویژه آمریکا در قبال توافقهای جاری که جهان خواهان آن است     

۶تقاضای بازنگریهای اضطراری آینده در زمینه برخورد عادلانه و متساوی ملل گوناگون منطقه در تولید انرژی و حتی تسلیحات اتمی؛ ایرانیها نباید زیر بار زور اسرائیل که تا به دندان به کلیه سلاحهای اتمی و ضد بشری مصلح میباشد کشانیده شوند.

٧بالا بردن بدون استشناء نرخ مالیات های افراد - خانوارها - کسب و کارهایی که از بالا ترین در آمدها برخوردارند

٨تنزل و یا قطع کمکهای مالی خارجی

٩اتخاذ سیاستهای مالیاتی تشویقی عرضه که اساس بحران اقتصادی فعلی ایران را تشکیل میدهد

١٠اتخاذ مبتکرانه وامهای با نرخ بهره نازل از صندوق بین المللی پول

١١خصوصی سازی بسیاری از تأ سیسات دولتی که از کار آیی صفر و یا  نازل برخوردار هستند

١٢تک مرکزی نمودن دولت و تقویت اختیارات و قدرت آن

/ 0 نظر / 80 بازدید