کتابهای دوره ابتدایی با محتوای کتابهای دوره راهنمایی ! نویسنده: شبکه عالم - ۱۳٩۳/۸/۱٩

بعد از توصیفی شدن دوره ابتدایی و حذف نمره از چند لحاظ به دانش اموزان این دوره اجحاف شد :

1- تغییر مکرر کتب درسی و سرگردانی معلمان خصوصا در پایه سوم و ششم و امسال چهارم

2- عدم آمادگی لازم برای تهیه محتوای مناسب این دوره که بعلت تعجیل در اجرایی شدن سیستم توصیفی در آموزش و پرورش در دوره قبل شد

3- پرحجم بودن مطالب و کار بر بودن آنها علیرغم ظاهر کم و ساده آن بطوریکه تفهیم مطالب برای این دوره را با توجه به بسیاری از کلی گویی ها که برای تفهیم آن به دانش اموزان ساعتها وقت لازم است.

4- ارائه محتوای سنگین که بسیار مشترک با محتوای دوره های بالاتر خصوصا راهنمایی است 

5- ریز نویسی و تاکید بر خوش نویسی علیرغم وجود زمان لازم برای این هنر 

6- پر جمعیت بودن کلاسها و عدم امکان رسیدگی تکالیف بر اساس سیستم توصیفی که نظارت زیاد را می طلبد

7- استفاده از اولیا برای کار در منزل اما انگار فراموش شده است که کار مدرسه در سیستم توصیفی فقط باید منحصر به مدرسه باشد نه در منازل

8- سنگینی کتب درسی و ناچار شدن دانش آموزان به بردن اینهمه کتاب و دفتر به مدرسه که موجب مشکلات ستون فقرات آنها میشود.

9- عدم توجه به این مشکلات و شرایط سنی دانش اموزان که از سیستم توصیفی یک سیستم ناکارا و بیسواد پرور ساخته است . زیرا در این سیستم عملا نمی توان کسی را درست تربیت کرد و به طبع آن اورا مجبور به تکرار پایه نمود .

10- استفاده از سیستم رایانه و تابلو لمسی به نام سیستم هوشمند که کلا با روح سیستم هوشمند تناقض آشکار دارد که ضمن اعمال هزینه زیاد به اولیا و مدارس کارایی لازم را به دلیل جایگزینی صوری با تخته وایب برد و استفاده برخی از نرم افزارهایی که عملا همان محتوای کتاب را باز خوانی می کنند تاثیر معنی داری در یادگیری نداشته است . بهتر بود با هوشمند نمودن واقعی کلاسها که استفاده دانش اموزان دوره های بالاتر را البته از کیف و کتاب رها می نمود و با داشتن یک تبلت یا لب تاپ در آن واحد به معلم نشان می داد شاگردان چقدر در فهم مطلب موفق بودن نسبت به ارائه گزارش روزانه به والدین هم توفیق می یافت.

 

  نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.