گوش شنوای مدیران آموزش و پرورش برای شنیدن کجاست؟ نویسنده: شبکه عالم - ۱۳٩۱/٦/۱٩

خبرگزاری آنا: حمیدرضا حاجی‌بابایی که از ابتدای دولت دهم بر مسند وزارت آموزش و پرورش تکیه زد، این روزها برای اجرای شتابزده نظام آموزشی 3-3-6 و استخدام غیرقانونی آماج اعتراض بسیاری قرار گرفته است و منتقدان از گوش ناشنوای مسئولان آموزش و پرورش برای اصلاح مشکلات گله دارند؛ شاید همین موضوع زمزمه‌های استیضاح آقای وزیر را در آخرین سال وزارتش به واقعیتی تلخ تبدیل کند. 
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش در آخرین سال وزارتش با تمام توان بر اجرای سند تحول بنیادین و نظام آموزشی 3-3-6 در ساختار آموزشی کشور اصرار داشته و نسبت به به تمام انتقادها بی تفاوت است، شاید همین موضوع باعث شده تا این روزها زمزمه‌هایی از استیضاح حاجی بابایی به گوش برسد. 

وضعیت نابسامان مربیان پیش دبستانی، مربیان بهداشت، نیروهای حق التدریس و اجرای شتابزده نظام آموزشی 3-3-6 از جمله مواردی است که وزیر آموزش و پرورش به طور دائم در رابطه با آن مورد بازخواست قرار می‌گیرد. 

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یکی از منتقدان اساسی وزیر آموزش و پرورش است. 

این نماینده اخیرا در صحن علنی مجلس از استخدام غیرقانونی 5 هزار معلم در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: اخیرا در مجلس طرحی نوشته شد که بر مبنای آن حق التدریسی‌ها استخدام شوند و این طرح شامل مربیان پیش دبستانی، قرآن، حق التدریسی‌های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، تربیت معلم‌ها و آموزشیاران و نیروهای شرکتی که در امتحان قبول نشدند، است اما ما متوجه شدیم که وزیر آموزش و پرورش 20 هزار نفر را استخدام کرده در حالی که نه آگهی در این زمینه منتشر شده و نه از آن‌ها امتحان و مصاحبه‌ای به عمل آمده است. 

وی افزود: صریحا می گویم این افراد با رابطه، پارتی بازی و چون از قوم و خویش‌های روسای آموزش و پرورش هستند استخدام شده‌اند. من با معاون منابع انسانی رئیس جمهور هم صحبت کردم و آنها هم اطلاع نداشتند. جالب است وزیر در حالی این کار را انجام داده که قبلا با استخدام حق التدریسها مخالف بود. 

حاجی بابایی در‌‌خصوص ادعای ثروتی مبنی بر استخدام‌های بدون مجوز در این وزارتخانه گفت: آموزش و پرورش هیچ گونه مجوز استخدام نداشته و مجوز بکارگیری افراد به صورت کار معین برای مدارس قرآنی و برای خدمتگزاری و سرایداری است. تا کنون حتی یک نفر از این افراد بکارگیری نشده اند و مراحل کنترل نهایی در حال انجام است. 

استخدام غیر قانونی تنها بخشی از مشکلات آقای وزیر است؛ حاجی بابایی در آخرین سال وزارتش با دغدغه‌های دیگری همچون اعتراض معلمان پیش دبستانی به وضعیتشان و تحصن‌های زنجیره‌ای مقابل مجلس و انتقاد به اجرای شتابزده نظام آموزشی 3-3-6 مواجه است. 

محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش این روزها به یکی از منتقدان جدی حاجی بابایی بدل شده است. 

وی معتقد است که اجرای نظام 3-3-6 انحراف از متن صریح سند تحول بنیادین است و براساس این سند، نظام آموزشی باید به چهار دوره سه ساله تغییر می کرد؛ براساس منویات مقام معظم رهبری و ماموریتی که به آموزش و پرورش داده شد، قرار بود که ابتدا سند تحول براساس فلسفه اسلامی تدوین و سپس سندهای پایین دستی برای تحقق سند تحول بنیادین تدوین شود اما حالا شاهد هستیم که بدون ایجاد زیرساختها، اضافه کردن یک پایه و دو کتاب جدید را بخشی از تحول بنیادین می خوانند. 

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول بنیادین با 12 میلیون دانش آموز که قرار است جامعه آینده را اداره کنند، سر و کار دارد، بنابراین اگر قرار است اقدامی صورت گیرد باید با مطالعات گسترده و در شرایطی که همه دانش آموزان و والدین در جریان چنین اقداماتی باشند، کار انجام شود، نه آنکه با برداشتهای سطحی موجب نگرانی جامعه دانش آموزی شویم. 

فرشیدی با بیان اینکه در مجلس هشتم اقدام خاصی برای جلوگیری از یکسری اقدامات آموزش و پرورش انجام نشده است، گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس نهم با بررسی کامل اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش، بتوانند مانع گرفتن برخی تصمیمات عجولانه در وزارت آموزش و پرورش شوند. 

به گزارش آنا، وزارت آموزش و پرورش در آخرین سال از سکانداری حاجی بابایی اوضاع خوشایندی را تجربه نمی‌کند و انتقادهای بسیاری در خصوص عملکرد وزیر از سوی نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد؛ به گونه‌ای که زمزمه‌های استیضاح وزیر شاید به واقعیتی تلخ برای وی تبدیل شود. 

 

 

  نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.