نظام آموزشی متحول شد نویسنده: شبکه عالم - ۱۳٩٠/٢/۱۸

آموزش و پرورش وقت ندارد 6-3-3 را اجرا کند! جامعه > آموزش - فاطمه قربان: آمادگی اجرای 6-3-3 را داریم، اما تداخل کاری پیش می آید. به همین دلیل از سال تحصیلی 92-91 این طرح را اجرا می کنیم. زهرا تالانی- قرار بود با شروع سال تحصیلی جدید، ساختار آموزشی هم «۶،۳،۳» شود اما گویا قرار نیست این اتفاق به این زودی رخ ندهد. دراین باره علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش از این به خبرآنلاین گفته بود: «وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح قانع کننده ای نداده اند که چرا و با چه مقصودی قصد تغییر سیستم موجود را دارند. نگرانی ما این است که آموزش و پرورش که در آستانه تحول بنیادین در این وزارتخانه است با اجرا کردن این طرح که کار بزرگی است از اصل تحول باز بماند و نتواند آن را اجرا کند.» همچنین خبر می رسد آموزش و پرورش هم اجرای این طرح را متوقف کرده است. فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "چون امسال با بهزیستی تفاهم نامه ای داریم که پیش دبستانی ها به ما واگذار شوند تداخل کار فراوان است و ترجیح می دهیم فعلا برای این کار دست نگه داریم." گفت و گوی او با خبرآنلاین را بخوانید: درحالیکه شما قبلا اعلام کرده بودید که نظام آموزشی از سال تحثیلی جدید 6-3-3 خواهد شد اما خبر می رسد این طرح به زودی اجرا نمی شود؟ بله. ساختار «۶،۳،۳» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده اما سال تحصیلی استقرار و اجرای آن معین نشده است، اما مسلما این ساختار در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ اجرا نمی شود، به دلیل آن که برای اجرا نیازمند فراهم سازی مقدماتی هستیم، هرچند اصل موضوع مصوب و قطعی شده است. اما اعلام کرده بودید که برای اجرای طرح آمادگی کافی وجود دارد! در هر صورت از هر سالی که قرار باشد این طرح را اجرا کنیم، آمادگی کامل را داریم، چرا که از زمان تصویب طرح ناچار بودیم در رابطه با فضاهای آموزشی، تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی دوره ابتدایی برنامه ریزی کنیم و البته این کار را نیز انجام داده ایم و آماده اجرای طرح در برای امسال هم هستیم. اما چون امسال با بهزیستی تفاهم نامه ای داریم که پیش دبستانی ها به ما واگذار شوند تداخل کار فراوان است و ترجیح می دهیم فعلا برای این کار دست نگه داریم. وقتی آمادگی کافی وجود ندارد چرا اصرار به تغییر نظام آموزشی و تبدیل آن به6-3-3 دارید؟ تحول در آموزش و پرورش به عنوان دستگاه انسان‌ساز تنها به یک یا دو بخش بستگی ندارد و باید در تمام ابعاد از جمله "ساختار، محتوا، روش‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی" لحاظ شود تا انسان مدنظر در افق 1404 تربیت شود. بر این اساس این طرح مدنظر قرار گرفت و حُسن آن نیز این است که دوره اول آموزش کودکان (دبستان) دوره‌ای است که دانش‌آموز را برای کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی آماده می‌کنیم تا بتواند زندگی مطلوب را که همان زندگی عجین با آداب و مهارت‌های اسلامی است، تجربه کند. 6ساله شدن دوره ابتدایی حاکی از این است که توجه برنامه‌ریزان نسبت به ضرورت آموزش مهارت‌های اجتماعی بیشتر است و هم خانواده و هم دانش‌آموز اهمیت این دوره را بهتر درک می‌کنند. دانش‌آموز ابتدایی به محض اینکه دوره دبستان را پشت سر گذاشته و وارد متوسطه اول (راهنمایی) می‌شود، پس از کسب مهارت‌های عمومی و دانش عمومی در دوره متوسطه دوم عمدتاً‌ به دنبال آموزش‌های تخصصی می‌رود و شرایط به گونه‌ای می‌شود که هم دانش‌آموز و هم مدرسه کمتر به مسائل تربیتی و مهارتی توجه می‌کنند و نگاه‌ آنها یک نگاه آموزشی می‌شود تا یک نگاه پرورشی. بر این اساس اگر ساختار «3،3،6» محقق شود، حداقل به مدت یک‌سال فرصت بیشتری می‌یابیم تا وقت بیشتری را به مسائل تربیتی و مهارتی دانش‌آموزان اختصاص دهیم، یعنی تمام مسائلی که مربوط به تربیت «انسان» به معنای واقعی آن می‌شود. بنابراین تأثیر افزوده شدن یک سال به دوره ابتدایی و مهارت‌آموزی برای دوره راهنمایی و دبیرستان است؟ در مسیر حرکت به سمت سن بلوغ و نوجوانی نه‎تنها یک سال حتی ماه‌ها و روزها نیز تأثیر دارد و از جهت جسمانی، رفتاری و اخلاقی تأثیرات شگرفی روی دانش‌آموزان ملاحظه می‌شود و شرایط مانند دوره ابتدایی نیست که تأثیرات رفتاری به فاصله دو تا سه سال بروز و ظهور یابد، بنابراین اگر یک سال به دوره ابتدایی افزوده شود، دانش‌آموز فرصت بیشتری برای کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی و تعامل با دیگران خواهد داشت و کسی نیز از او توقعی ندارد که وارد آموزش‌های تخصصی شود. با تغییر نظام آموزشی ،نظام آرزشیابی همان توصیفی خواهد بود؟ این انتظار وجود دارد که همزمان با گسترش ارزشیابی توصیفی و هم‌سو با اهداف طرح 6ساله شدن دوره ابتدایی، مدیران و معلمان این مقطع بتوانند ضرورت مهارت‌آموزی و تعامل بهتر با اجتماع را در کلاس‌های درس به خوبی تبیین کنند و جمع‌بندی ما نیز این است که با این ساختار، کارهای تربیتی پررنگ‌تر و اولویت‌دارتر دنبال می‌شود.با توجه به وجود سه دوره تحصیلی در نظام آموزش و پرورش تاکنون توجه چندانی از نظر «فضا، تجهیزات و ساماندهی نیروی انسانی متخصص» به دوره ابتدایی نمی‌شد و به جثه دانش‌آموز نگاه می‌کردند و این‌طور تصور می‌کردند که اگر دانش‌آموز ابتدایی تنها خواندن و نوشتن و حساب کردن را بیاموزد کافی است و نگاه تخصصی و مهارتی در این دوره ضرورت چندانی ندارد. با استقرار ساختار جدید همه متوجه می‌شوند که دوره 6ساله ابتدایی از جهت وزن و جایگاه با دوره متوسطه اول و دوم (راهنمایی و دبیرستان) برابری می‌کند و حتی سهم بیشتری نیز در زمینه تعلیم و تربیت دانش آموزان خواهد داشت بنابراین همه باید به این باور برسند که برای تربیت نیروی متخصص و متعهد در جامعه توجه به ابتدایی مهمترین اصل آموزش و پرورش است و اگر این‎گونه شود، قطعاً در دوره‌های تحصیلی بعدی هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

  نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.